Este o procedura utilizata in majoritatea statelor membre ale spatiului economic european in cazul accidentelor rutiere soldate doar cu daune materiale minore. Definitia unui accident de circulatie soldat doar cu daune materiale minore difera in functie de legislatia tarii in care s-a produs accidentul.
Astfel, conducatorii vehiculelor implicate intr-un astfel de eveniment au posibilitatea de a completa impreuna si apoi depune la companiile de asigurare un formular tipizat, denumit in continuare Constat Amiabil sau Constatare Amiabila (CA).
In acest caz nu mai este necesara deplasarea la Politie pentru constatarea obisnuita.
Scopul procedurii este obtinerea de informatii privind imprejurarile producerii accidentului si NU stabilirea pe loc a vinovatiei, acest lucru fiind lasat in sarcina asiguratorilor RCA ai vehiculelor implicate in accident. Totodata, este important de stiut ca procedura este optionala si NU obligatorie, fiind in fapt o alternativa la varianta traditionala (mers la Politie, intocmit proces-verbal de constatare etc.) ce poate fi utilizata incepand cu data de 1 iulie 2009 si in Romania. |
Practic, conform legislatiei romanesti in domeniu, pentru evenimentele in care au fost implicate doua vehicule, din care au rezultat numai pagube materiale, avizarea societatilor de asigurari se poate face si in baza unui formular tipizat, eliberat de societatile de asigurari.
In acest document conducatorii vehiculelor respective consemneaza circumstantele producerii evenimentului, datele personale de identificare a vehiculelor implicate, precum si pe cele din propriile polite de asigurare obligatorie de raspundere civila auto ( RCA ).
Obtinerea documentului de intrare in reparatie (autorizatia de reparatie) este in continuare obligatorie, acesta putand fi eliberat in aceste cazuri de catre societatile de asigurari. Recomandam obtinerea acestui document in cel mult 24 de ore de la data producerii accidentului prin prezentarea cu vehiculul implicat in accident, pentru care se doreste eliberarea acestui document, la oricare dintre asiguratorii RCA ai vehiculelor implicate in accident. |
Procedura se aplica NUMAI cand sunt indeplinite concomitent urmatoarele conditii:
Procedura este OPTIONALA si NU obligatorie, fiind o alternativa la varianta traditionala, si poate fi utilizata incepand cu data de 1 iulie 2009. Vatamare corporala poate fi considerata orice contuzie, echimoza, leziune produsa ca urmare a accidentului. ATENTIE! Parasirea locului accidentului in acest caz poate atrage sanctionarea penala! |
EFICIENTA
Procedura a fost introdusa pentru a reduce timpul pe care cei implicati in accident il petreceau intre politia rutiera si asigurator, pentru a aduna toate documentele necesare reparatiei autovehiculului.
SIMPLIFICARE
Accidentele usoare, care NU au avut ca si principala cauza consumul de alcool sau droguri, sau o alta incalcare a Legii circulatiei pe drumurile publice, pot fi astfel rezolvate amiabil, eliminandu-se astfel si sanctiunea contraventionala aferenta. De altfel, aceasta practica s-a dovedit a fi una de success si in alte state.
NOI ATRIBUTII
In fapt, companiile de asigurari (dar nu numai) vor prelua rolul de organ constatator detinut pana acum in exclusivitate de Politie.
De asemenea, eliberarea documentului de intrare in reparatie a vehiculelor, pentru fiecare dintre cei implicati in accident, va fi facuta tot de catre companiile de asigurari, in urma avizarii prin constatarea amiabila.
CONCLUZII
Constatul Amiabil (sau Formularul de Constatare amiabila de accident) este tiparit si distribuit de societatile de asigurare autorizate sa incheie asigurari pentru vehicule, conform modelului prevazut in anexele Ordinului CSA nr. 21/2008.
Daca doriti sa intrati in posesia unui exemplar al acestui formular, va rog sa ma contactati.
Formularul de constatare amiabila contine doua pagini autocopiative, ambele avand aceeasi valoare juridica.
Campurile ce trebuie completate de catre conducatorii vehiculelor implicate in accident se refera la:
Modelul Formularului de constatare amiabila este inclus in Ordinul CSA nr. 21/2008 si poate fi accesat AICI! Atentie! Documentul reprezinta doar un MODEL si este prezentat in scop pur informativ. Numai un Formular original va putea fi utilizat in relatia cu societatile de asigurare! |
CIRCUMSTANTE | Responsabilitate A | Responsabilitate B | |
A si B circula pe o singura banda (A este lovit din spate) |
| ||
A si B circula pe o singura banda | 0 | 100 | |
A si B circula pe doua benzi |
| ||
A si B nu schimba banda | 50 | 50 | |
A si B schimba banda | 50 | 50 | |
B schimba banda | 0 | 100 | |
B schimba banda si schimba directia de mers la stanga, iar A trece de axa mediana a drumului | 50 | 50 | |
A si B circula in sensuri opuse |
| ||
B incalca axa mediana (chiar si cand schimba directia de mers la stanga) | 0 | 100 | |
A si B incalca axa mediana sau pozitia lor pe drum nu poate fi determinata | 50 | 50 | |
A si B intra intr-o intersectie nesemnalizata |
| ||
A are prioritate de dreapta si circula pe banda sa de mers | 0 | 100 | |
A are proritate de dreapta dar incalca axa mediana a drumului pe care circula si B circula pe bada sa de mers | 50 | 50 | |
A este oprit sau stationat |
| ||
A este stationat (oprit) regulamentar | 0 | 100 | |
A este stationat (oprit) neregulamentar | 50 | 50 | |
Interdictii absolute |
| ||
B nu respecta culoarea rosie a semaforului | 0 | 100 | |
B nu respecta un baraj al Politiei sau un consemn al autoritatilor | 0 | 100 | |
B circula pe sens interzis | 0 | 100 | |
B nu respecta o interdictie de virare la dreapta sau la stanga | 0 | 100 | |
B depaseste neregulamentar | 0 | 100 | |
B circula pe trotuar sau pe bordura | 0 | 100 | |
B nu respecta o semnalizare la sol (sageti directionale, spatii interzise circulatiei) | 0 | 100 | |
Interdictii relative |
| ||
B nu respecta un indicator de prioritate (stop sau cedeaza trecerea) | 0 | 100 | |
B nu acorda prioritate la punerea in miscare a mijloacelor de transport in comun cand acestea parasesc statiile | 0 | 100 | |
Obiecte in cadere (bunuri transportate, piese detasate, accesorii) din B sau proiectate de acesta in timpul deplasarii | 0 | 100 | |
B efectueaza o intoarcere sau merge cu spatele | 0 | 100 | |
B paraseste un drum care nu este deschis circulatiei publice (parcari, drumuri de pamant) | 0 | 100 | |
Deschiderea portierei lui B, imobilizat sau nu | 0 | 100 | |
Situatii de exceptie |
| ||
Culoarea semaforului nu se poate stabili | 50 | 100 | |
Cumul de interdictii de aceeasi natura | 50 | 100 | |
Tipul de accident nu poate fi stabilit | 50 | 100 |
Aceste incadrari sunt cu titlu informativ si sunt efectuate in baza unui protocol de colaborare semnat de companiile de asigurari. Este posibil ca unele incadrari ale raspunderii sa nu coincida intocmai cu cele din Codul Rutier.
Informatii suplimentare la tel: 0758-644.761 ; 0740-155.150 .
str. Iernii nr. 7A,Reghin,Mures,Romania
persoana de contact,Marcel Sandru
tag-uri:reghin,reghinonline,asigurari,asigurari reghin,asigurari mures,rca reghin,rca mures,rca ieftin,asigurari obligatorii,asigurari obligatorii locuinte,asigurari obligatorii reghin,polite rca,rca ieftin,rca ieftin reghin,cele mai ieftine asigurari
Pagina inscrisa pe Reghin Online